Drevené mosty

Categories: Zaujímavosti
Published on: 2011/09/29

Vzhľadom na to, že už pár rokov sa na Slovensku nestavajú drevené mosty (aspoň o tom neviem), rozhodol som sa urobiť malú reklamu. Všade okolo nás rastie “betónová ďžungľa” a myslím si, že drevené mosty môžu aspoň trochu zmeniť túto všednosť…

Betón je super materiál, ale za posledných pár desiatok rokov si naň ľudia zvykli zrejme natoľko, že už ani nevedia, že existuje aj čosi iné. Investor často vypleští oči a díva sa ako na zjav, keď statik spomenie, že či by ten most nemohol byť z dreva. Nasleduje otázka: “A to sa dá?”

Neuvažujem o tom, že by sa v blízkej budúcnosti mohli postaviť nejaké väčšie mosty pozemných komunikácií a už vôbec nie diaľničné mosty, ale mohli by sa postaviť aspoň menšie lávky pre peších. V lokalitách ako sú napríklad národné parky, rekreačné zariadenia, parky, záhrady atď. Pri väčších mostoch to bude pravdepodobne ešte dlho problém, pretože firmy, ktoré realizujú výstavbu infraštruktúry veľakrát disponujú vlastnými betonárkami, alebo sú “dohodnutí” za určité “percento” ak to bude z betónu z tej a tej betonárky. Podobný problém majú aj oceľové mosty. V susednej Českej republike sú naši bratia na tom trošku lepšie. Za posledné dva roky sa tam postavili aspoň 2-3 drevené mosty o ktorých viem. Prečo teda nerobíme mosty z dreva aj my? Chce to len trošku presadiť, urobiť tomu reklamu. Za odmenu sa budeme cítiť napríklad v Tatrách viac ako v Tatrách. Stačí si spomenúť na ten polorozpadnutý betónový most (o ktorom si možno kedysi mysleli, že tu bude navždy), keď ideme zubačkou zo Štrby. Bŕŕŕ

Most Vihantasalmi, Mäntyharju, Fínsko

Most Vihantasalmi, Mäntyharju, Fínsko

 

Rok výstavby: 1999
Rozpätia: 21+ 42+ 42+ 42+ 21m
Celková dĺžka: 182 m
Sv. šírka: 11,0 + 3,0 m
Plav. výška pod mostom: 4,0m
Konštrukčný systém: v troch stredných poliach – tri jednoducho uložené vešadlové nosníky z LLD (GL 32), v oboch krajných poliach -jednoducho uložené plnostenné nosníky z LLD (GL 32), spriahnuté so ŽB doskou
Mostovka: ŽB doska
Ochrana dreva: soľná impregnácia a kreozotová impregnácia, konštrukčná ochrana vešadlových nosníkov dreveným obkladom
Spotreba dreva: 985 m3
Celková cena: 3 900 000 €

Pohľad na most
Konštrukcia mostovky

 

Priečny rez
Priečny rez

 

Celkový dojem

 

Byholmen – lávka pre peších, Dragsfjärd, Fínsko

Byholmen

 

Rok výstavby: 1997
Rozpätie: 23,0 m
Sv. šírka: 4,0 m
Konštrukčný systém: štyri jednoducho uložené plnostenné nosníky z LLD (GL 32)
Mostovka: mostinová vozovka z fošní 50×150
Ochrana dreva: soľná impregnácia a náter kreozotovým olejom (hlavné nosníky)
Spotreba dreva: 55 m3
Celková cena: 118 tis. €
z toho drevo 84 000 €

Byholmen

 

Most Lehmilahti, Sonkajärvi, Fínsko

Lehmilahti

 

Rok výstavby: 2000
Rozpätie: 19,0 m
Sv. šírka: 5,0 m
Konštrukčný systém: Vešadlová sústava
Mostovka: prvková, tvorená oceľovými priečnikmi a drevenými pozdĺžnikmi z LLD (GL 32), mostinová vozovka z fošní
Ochrana dreva: LLD – kreozotová impregnácia ostatné časti: soľná impregnácia
Spotreba dreva: 26 m3
Celková cena: 50 tis. €
z toho drevo 29 000 €

Priečny rez

 

Netradičný hlavný nosný konštrukčný systém:

Vešadlové nosníky sú bez horného stužidla. Vzpery sú z dvojice rozkročených guľatín (dole 1200 mm – hore 400 mm), spriahnutých s betónovou stužujúcou doskou, ukotvené priamo do betónových opôr. Opory sú prepojené štyrmi oceľovými tyčami, zachytávajúcimi vodorovnú zložku reakcie.

Ollas Overpass, Espoo, Fínsko

Ollas

 

Rok výstavby: 1997
Rozpätie: 33,3 m
Celková dĺžka: 47 m
Sv. šírka: 4,0 m
Konštrukčný systém: Oblúkový most. Dva dvojkĺbové oblúky z LLD (GL 32), každý vyrobený a dovezený v celku
Mostovka: medziľahlá, priečniky z LLD a lepená lamelová doska
Vozovka: podlažinová z fošní
Ochrana dreva: oblúky: soľná impregnácia + náter,
mostovka: kreozotová impregnácia
Spotreba dreva: 30 m3
Celková cena: 138 000 €

Sinettäjoki – lávka pre peších, Rovaniemi Municipality Fínsko

Sinettajoki

 

Rok výstavby: 1996
Rozpätie: 13,8 m
Sv. šírka: 4,0 m
Konštrukčný systém: Vešadlová sústava, hlavné nosníky z LLD (GL 32)
Mostovka: mostinová vozovka z fošní 50×150 mm
Ochrana dreva: soľná impregnácia + náter
Spotreba dreva: 19 m3
Celková cena: 76 tis. €
z toho drevo 9 000 €

Uviedol som fínske mosty. To neznamená, že v iných krajinách nie sú :) Pekné drevené mosty sú aj v okolitých krajinách, stačí sa rozhliadnuť. Okrem toho môžeme vidieť zopár exemplárov aj u nás.

 

Dolný Kubín – lávka pre peších

Lávka v Dolnom Kubíne

 

No Comments - Leave a comment

Welcome , today is Thursday, 2024/03/28
Close Print